Mesej Poyo dari Adialuze

Assalammualaikum w.b.t

Bismillahirrahmannirrahim ...

Thanks for those that have the time to come by to this blog whether accidentally or intentionally. Thanks a bunch!

As an introduction, I'm a wife and a daughter to a wonderful husband and family that ALLAH have lend me. Syukur, Alhamdulillah ... I'm truly feel bless always ... 24 by 7.

To be a writer one should have the gift to write ... That what 'they' say. But for me, I'm writing because I love to write. Gifted or not, I will continue to write as long as ALLAH gave me the ideas an inspirations to do so ...

I do apologize for any error or discomfort feeling that cause by my writing ...

Please drop your comment for a better me as a writer ... and please do comment in a civilize way cause I believe we all yearn for love and peace not hatred and war.

HAPPY READING ^_^

-Aidaluze-

Friday, November 15, 2013

KISAH KAMI : BAB 4

Hari Rabu. Suasana di Greta’s Curtain sedikit lengang pagi itu. Pelanggan tidak berapa ramai. Setakat 2-3 orang sahaja. Oleh kerana aku masih sibuk menyiapkan sebutharga untuk kos pemasangan langsir di rumah Puan Sri Maria, Miss Lai memberi aku kelonggaran untuk tidak melayani pelanggan pada hari itu.

Selain dari aku, Miss Lai dan Shahrul, ada dua orang lagi Sales Consultant di Greta’s Curtain itu. Kisya dan Alam. Sepasang kekasih yang hidup dalam dunia mereka sendiri. Jarang mahu bercampur dengan yang lain. Nasib baiklah sales mereka setiap bulan sentiasa mencapai sasaran yang diletakkan oleh James, Bos besar kami. Kalau tak, dah lama dapat 'surat cinta’ la agaknya.

Skrin komputer kutatap penuh khusyuk.”Saf. Banyak lagi ke yang tak siap?” Teguran Shahrul beserta tepukan dimeja membuatkan aku sedikit terperanjat.”Hish kau ni. Buat aku terkejut je” Aku mengurut dada. Shahrul hanya tersengih sambil buat muka tak bersalah. Aku menjelingnya geram.

“Sikit je lagi. Sempat la hari Jumaat ni aku nak email kat anak Puan Sri tu” mataku kembali tertumpu pada skrin komputer. Shahrul berlalu pergi setelah mendengar namanya dipanggil oleh Miss Lai dari arah depan.

“ Ada apa la Amoi ni terjerit-jerit panggil aku, Nak rilek sekejap pun tak boleh lah!” Sempat dia memusingkan bebola matanya sambil mengeluh sebelum dia berlalu dari situ.”Iya!! Saya datang ni!!” sahutan Shahrul yang separuh ikhlas itu membuatkan aku tergelak kecil. Ada sajalah budak lembut ni. Kepala aku geleng-gelengkan.

Jam ditangan kanan aku pandang sekilas. Sudah pukul 3 rupanya. Patutlah rancak sahaja perutku menyanyikan lagu keroncong. Sedang aku sibuk mengemas meja bersiap-siap untuk pergi menyahut panggilan perut yang perlu diisi, telefon bimbit yang kuletakkan dalam mod senyap bergetar kuat. Panjang getarannya menandakan yang ada pangilan masuk dari seseorang. Telefon kucapai dan tertera nama ‘Umiku Sayang’ di skrin Samsung S2 milikku itu.

“Assalammualaikum Umi” Telefon ditelinga kukepitkan ke bahu dan tangan kembali sibuk mengemas dan mengesave dokumen-dokumen di Microsoft Words dan Excel difolder ‘SAF PUNYA’ yang terletak di desktop skrin komputer tersebut.

Waalaikummusaalam. Iyah balik lambat lagi ke hari ni?” soal Umi di hujung talian. “Hurmm … Tak sure lagi la Umi. Kalau kerja settle awal, Saf balik lah awal” Beg silang berwarna kuning mustard kucapai sambil tercari-cari kunci kereta di dalamnya.

Hujung minggu ni Iyah ambik cuti boleh?” Kunci kereta Myvi kukeluarkan dari beg dan tali beg aku silangkan ke tubuh. “Kenapa Umi? Iyah tak boleh nak janji. Nanti Iyah cuba la ye” Tangan aku lambai-lambaikan pada Miss Lai apabila dia yang sedang melayan pelanggan di rak-rak kain lace memandang kearah aku yang terkocoh-kocoh melangkah keluar. Isyarat tangan aku berikan untuk memberitahunya yang aku keluar makan sekejap.

Ada tetamu nak datang. Nak jumpa Iyah sekali. Jadi, tak eloklah kalau Iyah tak ada. Amiklah cuti ye sayang” Suara Umi yang seolah-olah merayu itu membuatkan aku serba salah. Bukan aku tak mahu ambil cuti. Masalahnya, sejak bekerja di bahagian jualan selama hampir 2 tahun ini, memang payahlah kalau nak mintak cuti hujung minggu atau mana-mana hari cuti umum kerana waktu itulah pelanggan ramai. Takut tak cukup kakitangan.

“Nantilah Iyah slow talk dengan Bos ye. Iyah cuba ok” Badan sudah kuboloskan  ke dalam kereta Myvi hitamku yang kuparkirkan di ruang parkir untuk staf di hadapan bangunan bilik pameran Greta’s Curtains itu.

“Okla Umi. Iyah nak bawak kereta ni. Nak pergi lunch sekejap. Perut dah lapar giler ni. Nanti kita jumpa kat rumah ok. Love you Umi. Assalammualaikum” Telefon kuletak setelah mendengar salamku dijawab oleh Umi di hujung talian.

Kereta kupandu laju ke KFC yang terdekat berhampiran. Memandangkan aku belum solat zohor, ruangan pandu lalu menjadi pilihanku. Setelah pesanan untuk satu set snack plate hot and spicy sudah berada ditangan, kereta kembali ku pandu menuju kearah Greta’s Curtain. Langkah laju kuatur kearah surau yang berada di bahagian belakang ruang pameran itu.

“Saf, akak dengar Saf dapat projek besar ek? Dengarnya rumah banglo kat Bukit Tunku” Kak Intan dari Bahagian Akaun yang turut sama berada di Surau setelah aku selesai menunaikan solat, bertanya bersungguh-sungguh ingin tahu.

“Ha'ah kak. Takdelah besar sangat. Bolehlah cover untuk target 2 bulan” Aku tersenyum sambil melipat telekung dan menyangkutkannya ke tempat penyidai yang ada di disitu. Plastik KFC yang yang kuletakkan di tepi dinding segera kucapai.

“Sibuk betul ni. Dah dekat pukul 4 baru nak makan” Kak Intan yang juga baru selesai solat melabuhkan punggung di sebelahku.” Tak sedar dah lambat. Tetiba je rasa perut berkeroncong” Daging ayam kusiat-siat sebelum memasukkan ke dalam mulut.

”Eh, makan kak. Lupa pulak nak pelawa” Aku tersengih kearahnya. Kak Intan tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.”Dah makan tadi. Masih kenyang lagi ni.”

“Kamu ni rasanya budak grad Uni kan? Kenapalah kamu tak mintak kerja office je Saf. Mintak kerja gomen ke. Kamu kan masih muda. Senang sikit nak dapat. Lainlah macam akak ni. Dah tua-tua camni dah tak bolehlah nak mintak kerja gomen” Kak Intan yang sedang melipat kain telekungnya itu mengalihkan topik perbualan.

“Malas lah kak. Lagipun saya suka kerja macam ni. Bebas sikit. Takdela dok kena ikut protokol memanjang. Eiiii bosan. “ Bahuku jungkitkan sambil menyedut air teh o ais limau yang tinggal sedikit itu. Kak Intan tersenyum mendengar jawapan aku itu.

Selesai makan aku kembali ke bilik pameran untuk menyambung balik kerja yang tinggal sedikit saja lagi tadi.

Akhirnya siap juga sebutharga untuk Puan Sri Maria.RM35,754.90. Itulah jumlah keseluruhan yang perlu dibayar oleh Puan Sri Maria untuk keseluruhan kos hiasan langsir di rumah banglonya. Itupun ada beberapa bilik yang sudah sedia terpasang wooden blind yang telah dibeli siap olehnya dari Elyza.

KERETA Myvi hitamku membelok masuk keperkarangan rumah teres 2 tingkat di Subang Bestari itu ketika waktu sudah menganjak ke pukul 9 malam.

Ketika kaki melangkah masuk ke dalam rumah, kelihatan Umi dan Babah sedang menonton televisyen sambil menikmati hidangan kopi panas dan popiah goreng . “Lambat balik lagi” Tegur Babah sambil diperhatikan Umi. Aku mengambil tempat duduk di sebelah Umi .

“Siapkan sebutharga kawan Tan Sri Babah la ni. Ni pun nasib baik dah siap. Lepas tu kena check la jugak 2-3 kali sebelum Iyah nak emailkan kat anak Tan Sri dengan Puan Sri tu” Butang baju vest yang aku pakai aku tanggalkan satu persatu.

“ Kamu dah apply cuti ke Ahad ni Iyah?” Giliran Umi pula bertanya. Lenganku dipegang lembut.” Alamak Umi. Iyah lupa la nak tanya” Aku menepuk dahi sendiri.”Hish kamu ni … Esok jangan lupa tanya. Umi nak sangat kamu cuti hari Ahad ni” Kesungguhan Umi membuatkan aku sedikit musykil. Dahiku berkerut sehingga keningku bercantum.

” Umi ni ada apa-apa plan ke? Lain macam je Iyah tengok ni” Aku meluahkan rasa kemusykilan aku pada Umi.

” Eh, takde apa lah. Ada kawan kami nak datang. Kan bagus kalau semua orang ada. Boleh la kenal-kenal” Riak wajah yang sedikit mencurigakan dapat kukesan diwajah wanita kesayangan aku itu.

“Dahla. Pergi naik atas. Mandi dulu. Lepas tu jangan lupa solat. Umi ada masak asam pedas ikan kembong tadi. Kalau nak makan ada kat bawah tudung saji kat dapur tu” Sebelum sempat aku bersuara, Umi sudah terlebih dahulu mengalih tajuk.

“Ha yelah. Iyah naik atas dulu la Umi, Babah” Babah dan Umi mengganggukkan kepalanya sebelum tumpuan mereka kembali kepada skrin televisyen yang menayangkan siaran Astro Oasis. Sesekali terdengar mereka tergelak. Tengok ceramah pun boleh tergelak-gelak sampai macam tu ke? Tu mesti tengok ‘Kalau Dah Jodoh – Ustaz Kazim Elias’. Aku meneka dalam hati.

0 comments:

Post a Comment

 
ADIALUZEONLINENOVEL : WHERE DREAMS CAME TRUE Blogger Template by Ipietoon Blogger Template