Mesej Poyo dari Adialuze

Assalammualaikum w.b.t

Bismillahirrahmannirrahim ...

Thanks for those that have the time to come by to this blog whether accidentally or intentionally. Thanks a bunch!

As an introduction, I'm a wife and a daughter to a wonderful husband and family that ALLAH have lend me. Syukur, Alhamdulillah ... I'm truly feel bless always ... 24 by 7.

To be a writer one should have the gift to write ... That what 'they' say. But for me, I'm writing because I love to write. Gifted or not, I will continue to write as long as ALLAH gave me the ideas an inspirations to do so ...

I do apologize for any error or discomfort feeling that cause by my writing ...

Please drop your comment for a better me as a writer ... and please do comment in a civilize way cause I believe we all yearn for love and peace not hatred and war.

HAPPY READING ^_^

-Aidaluze-

Monday, June 2, 2014

KISAH KAMI : BAB 12 & 13

BAB : 12

Pagi itu aku bangun seawal jam 5 kerana perlu mandi wajib. Sambil menunggu waktu Subuh masuk, aku menaip sms kepada Miss Lai untuk memohon cuti darinya untuk satu hari. Malam tadi, balik dari rumah Puan Sri Maria, malam sudah agak lewat dan lagipula mataku sudah terlalu mengantuk. Sampai saja di rumah, katil dan bantal yang sudah tersedia menanti aku tuju terus.

'Why?' Ringkas sms yang aku terima dari Miss Lai. Aku sudah agak dia pasti akan bertanya lebih lanjut walaupun sudah kunyatakan yang cutiku adalah kerana atas urusan keluarga.

Termenung sekejap aku dibuatnya. Apa lah aku nak 'goreng' Amoi ni. Takkan nak cakap saudara dari kampung datang kot. Tempohari, masa Puan Sri Maria datang merisik, alasan itu telah kugunakan. Aaahh .. Belasah saja la labu.

'Terlalu personal la Miss Lai. Ini hal keluarga punya. Don't worry. Esok saya kerja la macam biasa.' Akhirnya, itulah jawapan yang aku berikan. Walau aku rasa alasan itu agak kurang kukuh, aku sudah tak tahu apa lagi jawapan yang boleh aku berikan.'Ok'  Pendek saja jawapan SMS dari Miss Lai. Pelik pula aku rasa kerana kali ini agak mudah pula Miss Lai memberi keizinannya. Tak kisahlah. Janji cuti aku dah diluluskan. Lega.

Selesai solat subuh, aku kembali ke pangkuan bantal dan katil yang sedari tadi seolah-olah memanggil-manggil aku agar menyambung tidur. Mahu bersiap, jam baru menunjukkan pukul 6.30 minit pagi. Awal sangat lagi. Seluar jeans berwarna merah hati yang aku padankan dengan baju blouse kain kapas yang berbunga-bunga kecil ala-ala English style dan shawl bermanik ringkas di atas kepala telah aku keluarkan dari almari dan segala yang perlu digosok telah siap ku gosok.

Tak sampai 5 minit aku sudah lena dibawa mimpi semula. Tidur aku terganggu dengan bunyi telefon yang mendendangkan lagu 'Kita' dari kumpulan Forteen berlagu beberapa kali minta diangkat. Aku yang masih agak mamai, teraba-raba meja sisi di sebelah kanan katilku cuba mencari telefon yang aku tinggalkan disitu malam tadi untuk dicaj.

"Hello" sedikit serak suara aku menjawab. Nombor atau nama yang tertera juga tidak sempat aku tatap kerana kelopak mata masih terasa bagai digam."Assalammualaikum" Surau garau dari sebelah sana membuatkan mata aku terbuka dengan seluas-luasnya. Tiba-tiba rasa segar semacam. Macam kena simbah dengan air perigi. Aku bingkas bangun dengan kedua-dua kaki aku julurkan ke lantai."Waa ... Waalaikummussalam" Jam loceng yang terletak berhampiran aku capai. Alamak! Dah pukul 7.30!! Dahiku tepuk berulang kali.

"Saf dah siap ke? Lagi 10 minit saya sampai" Mendengar kata-kata itu kelam kabut tuala di penyidai aku capai."Err ..Ok. See you then. Assalammualaikum" Sebelum sempat si dia menjawab salam, punat off di telefon telah aku tekan. Mencicit aku lari menuju ke bilik air. Macamanalah boleh terlajak tidur ni!!

Sedang aku bersiap mengenakan tudung, Umi mengetuk pintu bilik aku mengatakan yang Rayyan sudah sedia menunggu aku di bawah."Ok Umi. Iyah tinggal pakai tudung je ni. Suruh lah dia makan dulu ke apa ke" Aku menyahut. Kelam kabut tudung ku pinkan. "Yelah. Cepat sikit" Pesan Umi sebelum derap langkahnya aku dengar sedang menuruni tangga ke tingkat bawah.

Selepas menyalitkan sedikit minyak wangi Musk jenama Body Shop dileher dan kedua belah pergelangan tangan dan berpuas hati dengan penampilan diri, pantas aku menuruni tangga. Di meja makan kelihatan Rayyan sedang rancak bersembang dengan Babah sambil diperhatikan Umi. Aku menghampiri mereka dan mengambil tempat duduk di sebelah Umi, berhadapan dengan Rayyan.

"Dah tahu nak keluar awal, boleh pulak dia bangun lambat" Umi memulakan sesi membebel. "Orang dah bangun awal la tadi. Lepas solat subuh mengantuk sangat, so Iyah sambung la tidur. Tak tahu lah pulak boleh terlajak" Roti yang sudah ku sapukan Nutella kusuapkan kemulut. Umi menuangkan air kopi di cawanku. Aku tersenyum sambil mengucapkan Terima Kasih.

"Nanti kalau dah kahwin, pandai-pandailah Ray nak tegur si Iyah ni. Dia ni umur je dah 23 tahun. Tapi, perangai tu kadang-kadang mengalahkan budak kecik. Maklumla, anak bongsu" Kata-kata Babah membuatkan aku sedikit tersedak. Cawan berisi kopi panas segera kucapai dan hirup." Aduh! Panas,panas!" Aku menjerit sebaik sahaja lidah terasa melecur. "Hisshh .. Kamu ni Iyah. Cuba hati-hati sikit kalau minum tu. Kan panas lagi air tu" Umi menghulurkan cawan berisi Jus Oren kepadaku.

Babah dan Rayyan hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala kearahku. Babah ni buat malu aku je la! Mesti muka aku dah merah padam ni. Arrrggghhh!!Tak suka! Tak suka!

Setelah selesai bersarapan, Rayyan terus meminta izin dari Umi dan Babah untuk membawa aku keluar. Umi sempat memesan itu dan ini denganku. Selesai bersalaman dengan Umi dan Babah, kami segera menaiki kereta Audi A3 MPV milik Rayyan yang di parkirkan di luar rumah.

"Rania kenapa tak ikut?" Aku memberanikan diri memulakan perbualan.Tali pinggang keledar kutarik dan kenakan ketubuh, kemas. "Dia belum bangun lagi. Malas nak kacau dia tidur.Lagipun kalau dia ada tak dapatlah saya nak bersembang dengan bakal isteri saya ni" Kata-kata Rayyan membuatkan dahiku berkerut."Kenapa? Rania ada awak tak boleh ke nak sembang dengan saya?" Aku memandang wajahnya sekilas sebelum pandangan kuhalakan ke arah jalanraya. Tak sanggup rasanya bertentang mata lagi dengannya. Kereta sudah mula bergerak.

"Bukan macam tu" Dari ekor mata dapat kulihat dia tersenyum. Cermin mata hitam ala-ala pelakon David Caruso dalam drama CSI Miami sudah dikenakann kewajahnya. "Tak bolehlah saya nak interview Saf lebih-lebih" Lagi sekali aku dilanda kehairanan dengan kata-katanya."Nak interview saya? Hish. Macam nak mintak kerja pulak kena berinterview bagai" Aku tersenyum dengan wajah yang masih penuh dengan persoalan. Wajahnya kupandang lagi. Dengan adanya cermin mata hitam dimatanya, berani la sikit aku nak pandang lama-lama.

"Eh mestilah. Awak bakal jadi Ibu kepada Rania. So, saya kena pastikan aku memenuhi tahap piawaian ISO saya" Pandangannya padaku bersilih ganti dengan jalanraya. "Aik. Awak dah pinang saya, baru nak check ISO pebagai?" Tidak tahu kenapa begitu berani aku mempersoalkan setiap kata-kata yang keluar dari mulut lelaki di sebelah aku ini. Dia terdiam. "Err .. Sorry ... Sorry kalau saya tersalah cakap" Serba salah pula aku dibuatnya bila tiba-tiba dia diam seribu bahasa.

Dia menarik nafas dalam dan dilepaskan perlahan-lahan. Masih mendiamkan diri. "Awak tahu. Saya sangat sayangkan Rania. Sayang lebih dari diri saya sendiri" Nada suaranya berubah. Kedengaran agak sayu ditelingaku."Apa saja yang boleh buat dia gembira dan bahagia, tanpa ragu-ragu saya akan buat untuk dia. You just name it. Dia sajalah yang Selena tinggalkan untuk saya" Wajahnya kupandang lagi. Kulit wajahnya kulihat sudah berubah kemerah-merahan ketika ini.

Selena? Nama arwah isterinya kah? Ya. Aku pasti. Melihatkan reaksinya yang agak emosional ketika itu, aku sangat pasti nama Selena yang disebutnya tadi adalah milik wanita yang gambarnya aku nampak di atas meja solek Rania tempohari. Aku hanya mendiamkan diri. Memberi peluang kepadanya untuk terus bercerita.

"Saya terima awak pun sebab Rania. Bila nampak perubahan sikap dia lepas dia kenal awak, saya terus setuju bila Mama cadangkan agar saya meminang awak" Tersentap aku dengan penerangannya sebentar tadi. Ada sedikit rasa sayu memagut perasaanku ketika itu. Tiba-tiba terasa diri seolah-olah diperalatkan. "Saya mintak maaf kalau kata-kata saya tadi buat awak terasa" Seperti memahami apa yang aku rasakan, dia bersuara.

"Takpe. Saya faham." giliran aku pula untuk melepaskan sebuah keluhan. Kepalaku kuhalakan ke sebelah kiri memandang ke luar sambil tangan memintal-mintal tali beg tangan yang ada dipangkuanku."Saya tak bermaksud nak mempergunakan Saf untuk jadi pengganti Selena dalam hidup Rania. Cuma saya harap Saf dapat memberi saya peluang dan ruang untuk belajar menerima kehadiran seseorang yang bergelar wanita dalam hidup saya semula. Kehilangan Selena benar-benar membuatkan hidup saya jadi tunggang terbalik. Kami bercinta 10 tahun Saf. Sejak dari zaman belajar lagi. Semua kenangan dengannya mustahil untuk saya buang hanya dalam masa setahun ni" Kata-katanya membuatkan aku berfikir.

Nampaknya perjalanan cerita aku ini bukannya semudah yang aku rancangkan. Bermula dengan bertemu dengan seseorang yang sama-sama menyintai aku, lepas tu  berkahwin, seterusnya punya anak yang ramai dan akhirnya hidup bahagia selama-lamanya. Terasa betapa ceteknya pemikiran aku selama ini. Langsung tak pernah sekali pun terfikir untuk berkahwin dengan orang yang tidak menyintai aku. Mujur aku benar-benar ikhlas menyayangi Rania. Jika dialah yang menjadi penyebab kepada takdir aku ini, aku redha. Dalam diam aku telah menjadikan kebahagiaan anak kecil itu keutamaanku.



BAB : 13

Setibanya aku dan Rayyan di perkarangan Banglo 3 tingkat itu,  Puan Sri Maria sudah siap sedia menuggu di Gazebo yang diperbuat dari kayu jati Indonesia di taman mini yang terletak di bahagian tepi banglo tersebut dimana terdapat sebiji kolam ikan koi yang mempunyai sebuah jambatan kayu merintanginya.

Pintu kereta kubuka ingin memberi dia ruang duduk di hadapan, tetapi dia pantas menolak dengan mengatakan dia lebih selesa duduk di bahagian belakang. Nampaknya terpaksalah aku menahan debar lagi duduk di sebelah lelaki ini.

"Ray. Kita ke butik KayImage dulu ye. Tengok baju yang Mama dah tempah. Ni Saf ada, boleh la buat fitting sekali" Puan Sri Maria bersuara sebaik sahaja kereta bergerak meninggalkan rumah. Rayyan ku lihat hanya menganggukkan kepala.

"Rania mana Ma?" Aku memulakan perbualan setelah kulihat masing-masing mendiamkan diri."Dia ke sekolah Saf. Tu pun dia tak tahu yang Saf ada ni. Kalau tak,mesti dia tak mahu pergi sekolah. Nak berkepit je dengan kamu. Mama pun pelik dengan si Rania tu. Baru berapa bulan kenal kamu, tapi manjanya tu dah macam bertahun je kenal. Sebelum ni, kalau Ray bawa balik mana-mana kawan perempuan, dia buat tak tahu saja. Sepatah kawan Ray tu tanya, sepatah la dia jawab" Panjang betul jawapan dari bakal ibu mertuaku ini.

Kata-kata terakhir dari Puan Sri Maria membuatkan aku terfikir. Bawa kawan-kawan perempuan ke rumah? Maknanya, Rayyan ni pernah ada pilihan sendiri ke? Kalau tak takkan sampai bawa balik jumpa dengan Mak dengan Ayahnya. Dalam diam aku membuat kesimpulan sendiri.

"Ala Mama ni. Kawan satu tempat kerja la. Lagipun, kalau Ray bawak pun, ramai-ramai kan? Bukannya sorang-sorang" Tiba-tiba kedengaran suara Rayyan mencelah. Isshhk dia ni. Macam tau-tau je apa aku tengah fikir. Aku perasan dia menoleh kearahku. Disebalik cerminmata yang dipakainya, aku tahu pandangannya memang dihalakan kepadaku. Terasa rentak degup jantung bertambah laju. Aku bermain-main dengan 2 bentuk cincin di jari kananku, cuba membuang resah yang bertandang.

"Iyalah tu. Tapi Mama perasan ada sorang kawan perempuan kamu tu, apalah namanya, lupa pulak Mama. Hmmm ... Haaa .. Katrina. Semacam je cara dia bercakap dengan kamu. Lembut je bila dia bercakap dengan kamu. Lepas tu bersungguh-sungguh dia nak ambik hati si Rania tu. Kesian pulak Mama tengokkan bila si Rania buat tak tahu je" Entah kenapa aku rasa seperti bakal Mak Mertua aku ni sengaja nak menduga reaksi aku. Aahh ... Mungkin dia saja nak bercerita. Yelah. Kalau senyap je dah macam kereta mayat la pula nanti.

"Mama ni. Ada-ada je la. Mana ada. Si Katrina tu selalu sama flight dengan Ray. Lagipun, dia memang ramah pun orangnya. Dengan semua orang pun dia macam tu bila bercakap" sangkal Rayyan. Eleh. Nak cover la tu. Entah-entah bila turun je flight terus berkepit 24 jam kat kota London tu. Eh. Kenapa dengan aku ni? Ada semacam rasa yang menjentik-jentik hati aku ketika ini. Cemburu ke aku? Ah! Tak mungkin lah! Lagipun, buat apa nak buang masa cemburukan orang yang terang-terang nak kahwin dengan aku bukan sebab cinta.

"Saf. Senyap je. Saf ok ke?" Tiba  Puan Sri Maria memanggil namaku. Sedikit tersentap aku dibuatnya. "Err .. Ok. Saf ok. Kenapa Ma?" Aku menoleh sekilas ke arah Puan Sri Maria sebelum pandangan kuhalakan ke atas jalanraya. Dapat kulihat Rayyan menyunggingkan senyum kecil dari bibirnya."Tak adalah. Saf senyap je. Mama ingat Saf terasa bila Mama ungkit pasal kawan perempuan si Ray ni" Ni lagi sorang. Sama je macam si Rayyan. Macam tau-tau je apa yang aku dialogkan dalam hati.

"Eh. Takde la Ma. Buat apa saya nak terasa pulak. Saya ok je. Sengaja tak mahu kacau perbualan anak beranak" Aku beralasan. Rayyan ku kerling denga hujung mata untuk melihat reaksinya. Seperti yang kuduga. Dia masih tersenyum. Kali ini semankin lebar senyumannya. Entah apalah yang mencuit hatinya agaknya tu.Hish!

Kereta sudah sedia diparkirkan di hadapan sebuah butik pengantin yang tertulis 'KayImage Bridal'. Nampak eksklusif butik pengantin ni. Dengan lokasinya yang terletak di Soho, tak perlu tengok pun aku tahu harga-harga baju di sini pasti mencapai cecahan puluhan ribu ringgit. Kalau guna duit aku, paling mahal pun beli kat Jakel sajalah jawabnya. Itu saja lah tahap kemampuan aku.

Melangkah saja ke dalam butik, seorang lelaki berperawakan lembut berkemeja potongan fit bewarna pink dan berseluar putih menyambut kedatangan kami. "Puan Sri, sampai juga Puan Sri ke sini yee" Berlagu-lagu lelaki itu bersuara sambil menyalami Rayyan dan menundukkan kepala kepada aku tanda hormat."Awak ni Kay. Saya dah kata nak datang kan. Mestilah sampai. Lagipun, awak bagitau baju tu dah siap untuk diaorang ni cuba pakai kan? Yela. Kalau ada yang terbesar ke, terkecil ke, adalah lagi masa awak nak alter" Tangan Puan Sri Maria sudah sibuk membelek-belek beberapa rekaan baju yang sudah sedia tergantung.

Entah apa lagi yang dibincangkan oleh lelaki bernama Kay itu dan Puan Sri Maria, aku sudah tidak memberi perhatian. Pandanganku sudah tertumpu pada deretan gaun pengantin yang berada tidak jauh dari tempat kami berdiri tadi. Satu persatu gaun yang berbungkus dengan plastik lutsinar itu aku belek.

"Ada yang berkenan ke?" Tiba-tiba satu suara menyapa hampir ketelingaku. Aku menoleh dan Rayyan sudah berdiri betul-betul di belakangku. Hampir saja kepalaku berlaga dengan  hidungnya. Aku manganjak sedikit untuk menjarakkan sedikit tubuhku darinya. "Err .. Tak la. Saje je tengok. Nampak cantik" Aku mengalihkan semula pandangan pada baju yang bergantungan di hadapan aku ini. Mata kupejamkan, cuba meredakan degup jantung yang semankin laju.

"Saf! Ray! Buat apa lagi tu. Meh sini! Cuba pakai baju ni" Panggilan Puan Sri Maria benar-benar menyelamatkan aku dari terus terperangkap dalam situasi yang betul-betul buat aku rasa tak selesa."Ye Ma. Saf datang ni" Segera aku meninggalkan Rayyan dan menuju kearah Puan Sri Maria yang sudah memegang 2 pasang baju bersalut plastik di kiri dan kanan tangannya. Dari ekor mata dapat ku lihat Rayyan mengekor langkahku dari belakang.

Baju ditangan kanan dihulurkan kepadaku sementara yang ditangan kiri diberikan kepada Rayyan. Aku segera berlalu ke fitting room. Baju kusangkutkan di penyangkut yang ada di dalam bilik seluas 5'x5' itu. Cermin panjang berbingkai kayu yang berukir ringkas disetiap penjurunya kutatap. Pipi yang masih berbaki kemerahan ku pegang dengan kedua belah telapak tangan.

Dia kata, dia terima aku sebab Rania. Tapi, kenapa setiap gerak gerinya pada aku macam mengandungi niat yang tersembunyi? Tak! Tak! Dia mungkin teringat dengan arwah isterinya. Aku segera kembali ke dunia nyata. Tanpa berlengah, satu persatu baju kutanggalkan.

Plastik pembalut ku tanggalkan dengan hati-hati. Sepasang baju kurung moden kain satin berwarna cream yang dilapisi penuh dengan renda Alencon berwarna keemasan membuatkan aku sedikit terpesona. Cantik. Sangat cantik. Perlahan-lahan sepasang baju itu kusarungkan ke tubuh.

Cermin kembali kutatap. Baju yang sudah cantik terletak ditubuh ku gayakan di hadapan cermin. Anak tudungku kenakan dikepala dan pintu kubuka untuk menunjukkan bagaimana rupaku dengan baju pengantin itu kepada Puan Sri Maria.

Perfect!!” Kay, si Pemilk butik menjerit sebaik sahaja dia ternampak aku yang baru keluar dari fitting room. Kedua belah tangan diletakkan dipipi dengan mulut melopong gaya Macaulay Culkin dalam cerita Home Alone. “Cantiknya menantu Mama ni” Kedua belah tanganku sudah berada digenggaman tangan Puan Sri Maria. Terasa merah pipiku saat itu bila dipuji sedemikian rupa oleh mereka berdua.

Ketika Puan Sri Maria membelek-belek baju yang melekat ditubuhku, aku terasa seperti sedang diperhatikan. Aku menoleh kekanan dan tidak jauh dariku, Rayyan yang sedang berpakaian sepersalinan baju melayu warna sedondon denganku yang lengkap dengan samping dari kain tenunan songket Terengganu dan bertanjak sedang memandang kearahku tanpa berkelip. Segera aku larikan pandangan mata kearah lain apabila pandangan mata kami berlaga.

“Ray. Buat apa tercegat kat situ lagi. Mari sini! Berdiri sebelah Saf ni” Puan Sri Maria menggamit Rayyan supaya menghampiri kami. Kelihatan sedikit tersentap dia mendengar panggilan Ibunya. Perlahan-lahan dia mengatur langkah kearah kami.

What a perfect couple” Kay menarik tanganku agar aku berdiri lebih rapat dengan Rayyan. Dah macam model pakaian pengantin pulak aku rasa bila Kay kerap memuji keserasian kami berdua. Puan Sri Maria hanya tersenyum puas hati.

“Ok! Kita try lagi tiga pasang baju lagi … Cepat-cepat tukar. We got a lot of places to go after this” Membulat mata aku mendengar kata-kata Puan Sri Maria.Apa?? Tiga pasang baju lagi?? Ni nak kahwin ke nak naik tahta ni? Aduh! Lewat malam la aku balik nampak gayanya kalau macam ni. Layankan je la Safiyyah Akina oiiii. Aku memujuk hati sendiri sambil melangkah lemah ke fitting room.
 

0 comments:

Post a Comment

 
ADIALUZEONLINENOVEL : WHERE DREAMS CAME TRUE Blogger Template by Ipietoon Blogger Template